Warto przyjrzeć się sobie, przeanalizować własny potencjał, doświadczenie i zainteresowania. Dobrze przemyślana strategia pomaga nie tylko znaleźć właściwy kierunek, ale również zbudować wewnętrzną moc.

Jak się za to zabrać? 

Dokładnie przemyśl działania i zadaj sobie pytania:

  1. Co jest dla mnie ważne w życiu zawodowym ?
  2. W czym jestem najlepsza/y ?
  3. Co lubię robić a czego nie ?
  4. Jakie stanowiska pracy są dla mnie interesujące i dlaczego te ?
  5. Gdzie znajdę te stanowiska – w jakich firmach ?

Po udzieleniu odpowiedzi przyjrzyj się im. Powoli z rozmysłem wybieraj oferty pracy, czytaj je dokładnie. 

Pamiętaj ! Poszukiwanie nowego zatrudnienia to droga, która ma prowadzić do konkretnego celu, więc trzeba go znać. Kiedy go określisz, stanie się on dla ciebie naprawdę wartościowy. To z kolei daje poczucie kontroli nad swoim życiem i pozwala na realizowanie następnych kroków w karierze. 

Co zrobić dalej ?

Jeżeli chcesz być postrzegany jako profesjonalista to stosuj 6 podstawowych zasad rekrutacyjnych:

  1. dobrze przygotuj CV, 
  2. zarządzaj wysłanymi dokumentami – warto zrobić sobie plik z firmami, do których je złożyłaś/eś,
  3. odpowiednio komunikuj się z osobą rekrutującą – swobodnie, ale biznesowo,
  4. trzymaj się ustalonych terminów,
  5. kontaktuj się z firmą w sytuacji nieprzewidzianej – może być w różnej formie: telefonicznej, mailowej, czy poprzez sms, 
  6. bądź autentyczny.

Kształtowanie dobrych zwyczajów i budowanie w sobie siły do podejmowania wyzwań pozwala na rozwój osobowości i ciągłe wzrastanie. 

Co jest jeszcze ważne w poszukiwaniu pracy ? 

Twoje zaangażowanie. 

Wysyłanie CV, gdzie popadnie nie zwiększa szansy na sukces, ale na frustrację. 

# Z JAKIMI BŁĘDAMI SPOTYKAMY SIĘ W PRAKTYCE REKRUTACYJNEJ ?

Jako wieloletni rekruter obserwuję, że kandydaci podczas poszukiwania pracy wpadają w pewne pułapki. Czasem dlatego, że przeczytali „porady” w internecie, czasem koleżanka, czy kolega coś doradzili. Bywa i tak, że z różnych powodów szukanie pracy traktują powierzchownie. Niestety uleganie pewnym tendencjom, czy brak przygotowania owocuje rozczarowaniem. 

Poniżej dzielę się z Wami przykładowymi błędami, które zdarzają się najczęściej. 

  1. Niechlujnie wykonane CV lub CV z matrycy – z internetu.
  2. Błędne dane – pomylone numery telefonów, błędy w adresie e-mail.
  3. Zawyżanie kwalifikacji.
  4. CV – „wyliczanka” – brak podania informacji o faktycznie realizowanych projektach, zadaniach.
  5. Załączanie zdjęcia z wakacji, przyjęcia u kolegi, czy z plaży w stroju kąpielowym, albo takich, na których nie jesteśmy do siebie podobni.
  6. Wysyłanie nadmiernej ilości dokumentów bez analizy oferty pracy – utrata kontroli nad tym, gdzie w ogóle ubiegamy się o pracę.
  7. Nie odbieranie telefonów od rekrutującego, nie oddzwanianie.
  8. Spóźnianie się lub przychodzenie na spotkanie znacznie przed czasem.
  9. W rekrutacji online – brak zapewnienia spokoju (inne osoby w pobliżu, hałas).
  10. Nie stawianie się na spotkanie (bezpośrednie i online) bez uprzedzenia.
  11. Brak przygotowania na spotkanie.
  12. Unikanie odpowiedzi na postawione pytania lub odpowiadanie „nie pamiętam”, „nie wiem”.
  13. Postawa zbyt pewna siebie – mądralińska, pokazująca „z kim mamy do czynienia”. 
  14. Wyrażanie osobistych poglądów nie na temat, komentowanie i nadmierne dywagacje.
  15. Próby „spoufalenia się” lub przejęcia kontroli nad rozmową.
  16. Wielokrotne dzwonienie po rozmowie i dopytywanie o jej wynik.

#Podsumowanie

Kiedy szukasz pracy i nie możesz jej znaleźć czujesz się fatalnie. Myślisz o sobie źle, masz dość niepowodzeń. Pocieszenie ? Wielu tak ma, nie jesteś sam/a. Wytrwałość i działanie pomimo wszystko w końcu przynosi rozwiązanie. 

Dlatego jeśli chcesz być odbierany jako rzetelny specjalista to nie zapominaj o dobrych praktykach w poszukiwaniu pracy.

  1. Za każdym razem, kiedy składasz swoją ofertę pracy przyjrzyj się jej, sprawdź czy dane w niej zawarte są kompletne i aktualne (nr telefonu, e-mail).
  2. Jeśli nie możesz odebrać telefonu – oddzwoń lub napisz sms.
  3. Nie możesz przyjść na umówione spotkanie ?  UPRZEDŹ o tym.
  4. Rezygnujesz z oferty pracy ? Masz do tego prawo – zadzwoń lub napisz krótką informację i podziękuj za zainteresowanie twoją kandydaturą.
  5. Na spotkanie przyjdź 5 min. wcześniej, lub w przypadku rekrutacji on-line, bądź gotowy do połączenia się z rozmówcą chwilę przed czasem.
  6. Coś się stało i wiesz, że się spóźnisz – zadzwoń i powiedz o tym.
  7. Przygotuj się na spotkanie: pozyskaj trochę informacji o firmie, podsumuj swoje doświadczenie, przypomnij sobie realizowane projekty, zadania itp.
  8. W trakcie rozmowy okazuj szacunek, wyrażaj się jasno i kulturalnie, bez wulgaryzmów.
  9. Kiedy się z czymś nie zgadzasz nie wdawaj się w dyskusje, pamiętaj po co tu jesteś i jaki jest twój cel. 

Może zdarzyć się, że osoba po drugiej stronie, zachowuje się niewłaściwie lub czujesz, że to stanowisko lub firma nie jest dla ciebie, zachowaj spokój, pomimo wszystko. Ty także podejmujesz decyzję. 

#TRANSAKCJA KUPNA-SPRZEDAŻY

Nawiązanie stosunku pracy jest transakcją kupna-sprzedaży, kandydat sprzedaje swoje usługi za określoną cenę, a pracodawca je kupuje. Jest to typowa relacja handlowa, w której obie strony powinny traktować się jak partnerzy. Dlatego tak ważne jest praktyczne i profesjonalne podejście do tego procesu. 

Naruszenie partnerstwa w tej relacji powoduje uczucie odrzucenia i rozczarowania, a to z kolei budzi emocje: zniechęcenie, oburzenie, a niekiedy złość. Ważne, aby nie przysłoniły one kluczowego celu i kandydata i przedsiębiorcy. 

#PODSUMOWANIE

Poczucie osobistego zaangażowania w proces jest tym większe im więcej wysiłku w coś wkładamy. To ważne między innymi dlatego, że ilość trudności, jakie trzeba pokonać, aby osiągnąć cel, ma wpływ m.in. na kształtowanie zachowań. Kiedy zależy nam na czymś bardziej, sami tego chcemy, i  dodatkowo kosztuje to więcej, wówczas wartość celu rośnie. A jeśli jeszcze osiągniemy sukces, to jest się czym pochwalić! Nasza samoocena rośnie! 

To duża zachęta, warto więc przyjąć taką postawę, która zwiększy prawdopodobieństwo sukcesu. 

Savoir vivre zmienia się z czasem to, co kiedyś było standardem, dzisiaj już ma zupełnie inne znaczenie. Powstają nowe zasady obowiązujące ogół, wynikające z rozwijających się potrzeb, czy sytuacji. Takie zasady stają się w końcu normą obowiązującą, od nas zależy jaka ona będzie. 

Kształtujmy ją wspólnie.